Langt de fleste inden for business, eller folk som på anden måde har arbejde i salg og køb af udenlandske varer, ved at 1. januar 2021 er dagen hvor UK officielt har forladt EU. Brexit er ensbetydende med en masse nye love og reformer, som desværre gør det mindre let at handle med varer imellem Danmark og England. Brexit betyder at England nu er tredjeland, og hvordan skal man forholde sig til det, hvis man har en virksomhed?
Hvad betyder Brexit for danske virksomheder?
En af de største ting ved Brexit er nok, at der er kommet nye regler for moms England. Dette betyder, at hvis du for eksempel har en webshop, så skal du være opmærksom på den sendte vares værdi. Hvis du har en stor, eller lille Dansk virksomhed som sælger varer direkte fra Danmark til England, så skal du være opmærksom på om varens værdi er under 135 Britiske Pund. Prisen på en bestemt vareforsendelse har indflydelse på opkrævning af moms og faktureringspris. En anden ting som har indflydelse på opkrævning af moms er, om varen købes fra en webshop eller en online markedsplads.
Hvad kan man gøre for at fortsætte handel i England?
Der er en hel række ting man skal have styr på nu, når det kommer til moms i England. Derfor kan det være godt at foretage sig lidt research, for at sætte sig ind i hvordan man fortsætter sin handel i England. Reglerne kan være forskellige fra virksomhed til virksomhed, men en god ting er, at der generelt er fri passage af varer som har oprindelse i Danmark eller England. Du kan ret let sende varer til engelske kunder, såfremt forsendelsen sendes med posten direkte fra Danmark. Man skal være opmærksom på andre regler, hvis virksomheden for eksempel sender varer fra Kina.
Hvad er reglerne for moms i England?
Brexit betyder for Danske virksomheder, at de ikke længere skal indberette momsen som ’EU-salg uden moms.’ Ifølge med Englands udgang fra EU, skal man fra første januar 2021, følge de krav som stilles til eksport til tredjelande. Du skal indberette fakturaværdien af de varer som du sender og sælger til en kunde eller et firma i England. Hvis du derimod selv importerer varer fra England, skal du betale importmoms. Der er mange regler at sætte sig ind i, og det kan være en god ide at finde sig en god samarbejdspartner som tager sig af de mere tekniske ting.
Find en god samarbejdspartner
Der er mange gode Danske virksomheder som har fulgt Brexit-forløbet nøje, og som er fuldt udrustede til at kunne hjælpe dig og dit firma med indberetning af moms, og alt det andet. Ved at finde en god samarbejdspartner, kan du undgå en række af de fejl som kan komme til at koste dig ekstra. Find et godt og erfarent firma, som kan hjælpe dig med at indberette moms. Lige meget om du har et lille eller et stort firma, så er det godt at have styr på alt det tekniske og formelle.
I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.